Szpitalny Oddział Ratunkowy
tel. | ||
PIELĘGNIARKA ODDZIAŁOWA: mgr Jolanta Ostrowska |
|
|
Telefon alarmowy: | 999, 112 | |
Biuro Przyjęć: |
61 43 70 596 |
|
Oddział: | sala obserwacyjna dyżurka lekarska |
61 43 70 528 |
Szpitalny oddział ratunkowy (SOR) to jednostka systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne (PRM), która udziela pomocy pacjentowi w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.
Szpitalny Oddział Ratunkowy z Biurem Przyjęć dysponuje 10 łóżkami w tym: 4 łóżka obserwacyjne, 1 izolacyjne, 2 łóżka resuscytacyjne, 2 łóżka intensywnego nadzoru i 3 pokojami badań. To miejsce pierwszego kontaktu pacjenta ze szpitalem, gdzie zapadają najważniejsze decyzje dotyczące chorego, czyli jego zdiagnozowania, postępowania terapeutycznego lub ewentualnego przekazania do jednostki wysokospecjalistycznej zgodnie z obowiązującymi procedurami. Profesjonalny personel i specjalistyczna aparatura medyczna pozwalają w przypadkach bezpośredniego zagrożenia życia na podtrzymanie i stabilizację czynności życiowych pacjenta.
Stan nagłego zagrożenia zdrowotnego - stan polegający na nagłym lub przewidywanym w krótkim czasie pojawieniu się objawów pogarszania zdrowia, którego bezpośrednim następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu lub uszkodzenie ciała, lub utrata życia, wymagający podjęcia natychmiastowych medycznych czynności ratunkowych i leczenia (Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, Dz. U. 2006 nr 191 poz. 1410)
Tryb obsługi pacjenta samodzielnie zgłaszającego się do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego (TOPSOR) - zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia we wrzesińskim Szpitalnym Oddziale Ratunkowym prowadzona jest segregacja medyczna pacjentów TRIAGE, która ma na celu szybsze i sprawniejsze kwalifikowanie chorych w stanie zagrożenia życia i zdrowia do przyjęcia przez lekarza.
W momencie przybycia do SOR pacjent podlega wstępnej ocenie stanu zdrowia przeprowadzonej przez wykwalifikowany i przeszkolony w tym kierunku personel medyczny, a następnie otrzymuje jedną z pięciu kategorii, na podstawie której ustala się pilność przyjęcia.
INFORMACJA DLA PACJENTA DOTYCZĄCA DOKONYWANIA SEGREGACJI MEDYCZNEJ (TRIAGE)
- Pacjent, który samodzielnie zgłasza się do szpitala pobiera w automacie biletowym numer z TOPSOR (następuje rozpoczęcie pomiaru czasu), przechodzi do poczekalni i oczekuje na wezwanie do rejestracji.
- Rejestrator wzywa i sekretarka medyczna rejestruje pacjenta w systemie HIS szpitala i wprowadza numer TOPSOR do HIS (dane pacjenta zostają przesłane z HIS do TOPSOR), a następnie pacjent przechodzi do stanowiska triażu.
- Triażysta przeprowadza wywiad, wstępne badanie i wyznacza priorytet przyjęcia w wyniku, którego pacjent zakwalifikowany zostanie do jednej z pięciu kategorii oznaczonych kolorem.
Następnie przekierowuje w systemie do lekarza Szpitalnego oddziału Ratunkowego - gabinet nr 2, który decyduje o dalszym postępowaniu diagnostyczno-terapeutycznym.
"Oznaczenia kategorii kwalifikowania pacjentów W Szpitalnym Oddziale Ratunkowym według systemu TRIAGE''
█ kolor czerwony – oznacza natychmiastowy kontakt z lekarzem
█ kolor pomarańczowy – oznacza czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem do 10 minut
█ kolor żółty – oznacza czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem do 60 minut
█ kolor zielony – oznacza czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem do 120 minut
█ kolor niebieski – oznacza czas oczekiwania na pierwszy kontakt z lekarzem do 240 minut
- W przypadku pacjenta, który jest przywieziony do szpitala przez ZRM, kierownik ZRM pobiera numerek TOPSOR w automacie biletowym (następuje rozpoczęcie pomiaru czasu) i przekazuje pacjenta do lekarza Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, jednocześnie wydaje kartę przekazania do triażysty/rejestracji.
Osoby, które zostały przydzielone do kategorii pilności oznaczonej kolorem zielonym lub niebieskim mogą być przekierowane ze Szpitalnego Oddziału Ratunkowego do miejsc świadczeń zdrowotnych z zakresu POZ i Nocnej i Świątecznej Opieki Zdrowotnej z otrzymaną kartą segregacji medycznej (KSM).
Informacje dodatkowe:
SOR udziela całodobowo pomocy doraźnej i zaopatruje pacjentów w stanach zagrożenia życia, świeżych urazach i nagłych zachorowaniach. Pomoc udzielana jest osobom zgłaszającym się do szpitala osobiście oraz przewiezionym przez zespoły ratownictwa medycznego.
Ściśle współpracujemy z pozostałymi służbami ratunkowymi (Straż Pożarna, Policja).